carrière

Als gevolg van COVID-19 en de daaropvolgende hogere werkloosheidsgraad overwegen veel werkzoekenden een loopbaanswitch naar een andere branche of functie. De detailhandel, horeca en de reissector zijn zwaarder getroffen door COVID-19 dan andere branches waardoor medewerkers uit deze sector vaak noodgedwongen op zoek moeten naar een baan in een andere branche. Als je nadenkt over een carrièreswitch, is het belangrijk om je competenties goed te kennen en te weten hoe deze te benadrukken. Let men name op multi inzetbare vaardigheden dit zijn vaardigheden die van toepassing zijn voor verschillende werkzaamheden, en die dus niet ‘vastzitten’ aan een bepaald beroep. Door deze vaardigheden (verder) te ontwikkelen, breid je je loopbaanmogelijkheden uit. Ze zijn namelijk voor veel verschillende werkgevers aantrekkelijk.

Anna heeft vijf jaar lang klantgerichte rollen vervuld in de detailhandel en foodservice. Twee jaar geleden moest ze noodgedwongen op zoek naar een nieuwe baan en vond ze een functie in de technologie, waarbij ze nieuwe klanten helpt met de onboarding. Ze werd geselecteerd voor deze baan dankzij haar communicatieve, probleemoplossende en organisatorische competenties in combinatie met haar computervaardigheden. Het bedrijf dat haar aannam bood haar een overeenkomst waarbij zij, als onderdeel van het inwerkprogramma, getraind werd in technologie en bedrijfsprocedures, omdat ze de overtuiging hadden dat zij zich deze vaardigheden snel eigen kon maken.

Als je klaar bent voor een nieuwe rol en een overstap overweegt, net zoals Anna  twee jaar geleden, lees dan de hieronder beschreven tips voor het beschrijven van je competenties, zodat je opvalt bij werkgevers.

gerelateerde content: hoe vind je een baan tijdens de pandemie?

Iedereen beschikt over competenties en persoonlijkheidskenmerken!

Elke dag ontwikkel je  competenties en vaardigheden: thuis, op school, op het werk en in je sociale leven. Iedere medewerker beschikt over basiscompetenties en vaardigheden die niet gericht zijn op één baan of één bedrijf. Het kost veel tijd en je moet ervaring opdoen om deze vaardigheden volledig te ontwikkelen. Maar daardoor zijn deze vaardigheden waardevol en gewild op de arbeidsmarkt. Werkgevers zullen zelfs enkel medewerkers overwegen voor hun vacatures als zij over een goede basis van competenties en vaardigheden beschikken, waarop ze verder kunnen bouwen. Bekijk maar eens een aantal vacatures. In vacatureteksten wordt vooral naar competenties en vaardigheden gevraagd. Hoewel ervaring in de functie of branche vaak is vereist of gewenst, beseffen veel werkgevers dat dit niet verplicht is. Als je geen ervaring hebt die perfect aansluit op de rol, is dit dus geen reden om de baan niet in de wacht te slepen.

Werkgevers hechten waarde aan wie je bent

De arbeidsmarkt heeft een aantal grote veranderingen doorgemaakt. Als je solliciteerde was vroeger het aantal jaren ervaring je grootste troef. Vandaag de dag is dat niet langer het geval. De huidige arbeidsmarkt hecht waarde aan competenties en vaardigheden die werkzoekenden al bezitten.

Vaak zijn werkgevers op zoek naar potentieel of een nieuw perspectief. Het is steeds gebruikelijker dat werkgevers psychometrische instrumenten gebruiken tijdens de sollicitatie- en selectieprocedure. Deze testen meten overdraagbare competenties en vaardigheden en meten het potentieel van de kandidaat. Werkgevers zijn meestal op zoek naar kenmerken die ze terugvinden in hun beste medewerkers, omdat deze kenmerken staan voor succes in hun organisatie. Daarom zijn werkzoekenden die over deze kenmerken beschikken vaak hun ideale nieuwe medewerkers.

Voorbeelden van competenties en vaardigheden

Als coach werk ik nauw samen met werkzoekenden, zodat ik beter begrijp hoe hun overdraagbare competenties aansluiten op gewenste competenties op de arbeidsmarkt. Hieronder tref je een lijst met veelvoorkomende competenties, verdeeld in verschillende categorieën, die op dit moment veel gevraagd worden:

  • communicatief: samenwerken, luisteren, onderhandelen, presenteren, spreken in het openbaar, opbouwen van relaties, training, mondelinge en schriftelijke communicatie
  • analytisch: beoordelen, brainstormen, conceptueel denken, kritisch denken, analyse van data, voorspellingen, organiseren, prioriteren, rapportage, onderzoek, probleem oplossen
  • management: begroting, verandermanagement, conflictoplossing, logistiek, performance- en people management, planning, projectmanagement, werving, risicomanagement, tijdschema's opstellen, timemanagement
  • leiderschap: coaching, beslissingen nemen, delegeren, beïnvloeden/verkopen, mentorschap, motiveren, prioriteiten stellen, strategisch denken
  • technologie: databasebeheer, digitaal ontwerp en visualisatie, installatie/configuratie/onderhoud van applicaties, competenties m.b.t. het internet en websites, bekwaamheid m.b.t. software applicaties, programmeren, sociale media, videoconferenties
  • persoonlijkheidskenmerken: verantwoordelijk, aanpassingsvermogen, avontuurlijk, makkelijk aan te spreken, mondig, zakelijk en technisch inzicht, rustig, charismatisch, competitief, zelfverzekerd, plichtsgetrouw, creatief, klantgericht, betrouwbaar, accuraat, vastberaden, diplomatisch, energiek, enthousiast, flexibel, hoge standaarden, inbeeldingsvermogen, leergierig, inzicht, inspirerend, inventief, onbevooroordeeld, geduldig, pragmatisch, proactief, professioneel, vindingrijk, standvastig

Wat zijn jouw competenties? maak eens een lijstje

Voordat je begint te solliciteren op rollen die niet gerelateerd zijn aan je huidige branche of functie, is het belangrijk dat je weet wat je overdraagbare competenties zijn. Hieronder staan enkele manieren waarop je je competenties en vaardigheden kunt vaststellen

  • maak online persoonlijkheidstesten, zoals bij Randstad,  PSI Online of Traitify.
  • bekijk je LinkedIn aanbevelingen en lees wat mensen over je zeggen.
  • lees je prestatiebeoordelingen uit eerdere banen.
  • vraag ex-collega's om het volgende:
    • welke woorden omschrijven jou het beste?
    • waarom ze graag met je samenwerkten.
    • welke unieke eigenschappen zorgden voor jouw succes?
  • lees de huidige vacatures voor functies die je in het verleden hebt gehad, zodat je weet welke competenties en vaardigheden zijn vereist: als je goed was in je functie, beschik je waarschijnlijk over deze kenmerken.

Toon aan op welke manier je aan de vereisten voor de baan voldoet

Tijdens een sollicitatiegesprek stellen werkgevers vragen over specifieke situaties, omdat ze je overdraagbare competenties en vaardigheden willen ontdekken. Hetzelfde geldt voor motivatiebrieven en cv's. Wanneer jouw sollicitatie wordt doorgenomen, wordt door de werkgever evenveel aandacht besteed aan overdraagbare competenties als aan directe werkervaring en soms wegen de overdraagbare competenties en vaardigheden zelfs zwaarder.

Wanneer je je werkervaring beschrijft in een motivatiebrief of cv, leg dan duidelijk uit op welke manier je competenties kunnen worden overgedragen naar de vereisten van de gewenste baan. Verwacht niet dat werkgevers die link zelf leggen. Het is belangrijk dat je over een bepaalde vaardigheid of een specifieke eigenschap beschikt en dat je dit in het voordeel van de werkgever kunt inzetten. Dit betekent dat het jouw verantwoordelijkheid is om de nieuwe branche of rol goed genoeg te begrijpen om aan te tonen dat je competentie kan worden overgedragen. Op deze manier kun je de interviewer overtuigen dat je de geschikte persoon bent voor de baan.

gerelateerde content: zeven tips voor je cv en motivatiebrief voor een succesvolle carrièreswitch

competenties van een winkelmedewerker naar een accountmanager in de technologiesector

Laten we met een voorbeeld aantonen hoe een werkzoekende met ervaring als winkelmedewerker gebruik kan maken van competenties en vaardigheden om te bewijzen dat hij een goede kandidaat is voor de functie van accountmanager in de technologiebranche.

veelvoorkomende verantwoordelijkheden

  • de behoeften van klanten herkennen
  • persoonlijk, via e-mail of telefonisch antwoord geven op vragen van klanten
  • klantgerichte oplossingen bieden op basis van de vereisten van de klant
  • klanttevredenheid realiseren door kennis over alle aangeboden producten en diensten
  • samenwerken met collega's om een betere klantervaring te bieden
  • behalen van verkoopdoelstellingen

veel voorkomende competenties

  • klantmanagement
  • opbouwen van relaties
  • mondelinge communicatie
  • kritisch denken
  • luisteren
  • prioriteiten stellen
  • probleemoplossend vermogen
  • timemanagement
  • teamwork
  • plannen

veel voorkomende persoonlijkheidskenmerken

  • gemotiveerd
  • klantgericht
  • zelfverzekerd
  • resultaatgericht
  • enthousiast
  • betrouwbaar
  • oog voor detail

Dit zijn enkele voorbeelden die laten zien dat je overeenkomsten kunt benoemen door de precieze trefwoorden en beschrijvingen van de vacature te gebruiken in je sollicitatie.

Vertel in je motivatiebrief of in de samenvatting van je cv het volgende: 'Ik heb ervaring met het opbouwen van klantenrelaties als adviseur met een oog voor detail en ik stel de juiste vragen om de behoefte van de klant boven tafel te krijgen.' Of: 'Ik ben een enthousiaste en gemotiveerde professional die snel leert, klantgerichte oplossingen biedt en een uitstekende service biedt aan klanten.'

Voeg competenties zoals klantmanagement, relaties opbouwen, teamwork en probleemoplossend vermogen toe aan je cv.

Beschrijf je prestaties onder het kopje werkervaring op je cv, zoals: 'Ik plande en prioriteerde mijn werkactiviteiten voor een effectief tijdbeheer en het behalen van productiviteits doelstellingen.'

Onder opleidingen op je cv voeg je relevante trainingen toe, zoals:

  • Een uitzonderlijke klantervaring bieden, LinkedIn Learning
  • De behoeften van klanten ontdekken, Udemy
  • Training van het bedrijf: Efficiënt werken in een team en het belang van aandacht voor details

In dit voorbeeld kan de werkzoekende zich bijvoorbeeld richten op technologiebedrijven die software-oplossingen voor de detailhandel ontwikkelen, verkopen of implementeren. De werkzoekende kan vervolgens solliciteren naar meerdere functies binnen deze bedrijven, omdat hij over relevante kennis van de branche beschikt.

Het gaat je zeker helpen als je je competenties en vaardigheden goed in beeld hebt en weet hoe je ze gebruikt in de zoektocht naar een baan. Het verbinden van competenties en vaardigheden aan verschillende branches en functies is van cruciaal belang voor een succesvolle carrièreswitch. Je moet nadenken, onderzoek doen, mogelijkheden verkennen en analyseren om de verbanden te leggen. Het is de moeite zeker waard. Je zult misschien verrast zijn door de deuren die voor je opengaan bij de overstap naar een nieuwe baan en branche.

22 January 2021

Neem contact op met een expert

Ontdek wat RiseSmart kan betekenen voor jouw organisatie en jouw werknemers.

contact opnemen